I oktober var konservator Michael Rief fra Suermondt Ludwig Museum i Aachen på besøk hos NIKU for å se på Norddalalterskapet. Rief har lang og bred erfaring med vurdering av senmiddelalderkunst fra Nord-Europa. Norddalkonservatorene og Rief hadde en spennende formiddag på NIKU.
Maria – og Johannesskulpturen hadde vi vurdert til å være skåret av en halv eikestamme – av en trestamme som er delt ved spalting – men ikke nødvendigvis fra den samme.
Vi lærte at skulpturene trolig ikke er to halvdeler av samme trestamme og at de er skåret i to forskjellige benker.
![](http://konservering.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/11/splitte-tre.png)
Treskjærerne festet emnet i benker som holdt emnet i topp og bunn og som var laget slik at emnet kunne dreies, – eller løsnes, flyttes og festes igjen. Skulpturer har som regel merker etter disse festeanordningene på undersiden. På hodet er merkene skåret bort- eller det er et gjenspunset hull i hodet. Dette hullet kan ha vært feste for en rundstokk til hjelp enten for den som skar eller den som malte.
At de er skåret i to forskjellige benker kan bety at de er skåret parallelt av den samme treskjæreren, eller at de er skåret av to forskjellige personer samtidig.
![](http://konservering.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/11/Rief2-1.png)
![](http://konservering.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/11/Rief3-1140x846.png)
![](http://konservering.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/11/nyIMG_4312-1140x1942.png)